Industrieel reiniger, niet alleen onbemind maar gewoonweg ook een onbekend beroep. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat bedrijven in de sector al jaren met een tekort aan personeel kampen. De oplossing? Een campagne rond videomarketing die zorgt voor meer awareness en instroom van sollicitanten.
De ABSU (Algemeen Belgische Schoonmaak Unie) is de overkoepelende sectorvereniging waar industriële reiniging een onderdeel van uitmaakt. Zij wilden de job van industrieel reiniger in de kijker zetten maar vooral een honderdtal vacatures invullen waar amper sollicitanten voor opdaagden.
Storytelling! Dat is waar het allemaal om draait. Een online campagne met een film, afgestemd op de doelgroep. Daarom zijn we met de bedrijven uit de sector in gesprek gegaan om hun vereisten te kennen en hebben we een enquête uitgeschreven voor het personeel .
Een goede campagne is afgestemd op de doelgroep. Maar wie zijn die mensen? Wat is hun achtergrond? Zijn ze alleenstaand of samenwonend? Wat zijn hun passies? Hebben zij tattoos? Waarom hebben ze voor deze -voor de meeste mensen onaantrekkelijke- job gekozen en wat zijn volgens hen de voordelen ervan? Met een anonieme enquête hebben we het personeel bevraagd en vonden we het verhaal dat schuilgaat achter het profiel van industrieel reiniger. Avontuurlijk, uitdagend, stoer, teamwork, vriendschap, toewijding… allemaal kernwoorden die we visueel aan het beroep konden koppelen. Daarnaast is het ook een zeer toegankelijke job waarvoor je geen diploma’s hoeft voor te leggen. De enige vereiste? Nederlands spreken. Want in de sector kan taal het verschil maken tussen leven en dood. Ervaring en opleiding krijg je on the job!
Een sterke film steunt op een goed scenario. Het is een zoektocht naar wat we de kijker willen brengen, hoe we hem kunnen teasen, zijn aandacht grijpen. Het profiel van industrieel reiniger is zodanig divers dat het een hele uitdaging was om iedereen met eenzelfde verhaal aan te spreken. We vervlochten uiteindelijk zeven verhaallijnen waarin we telkens een voordeel van de job koppelden aan een leuke vrijetijdsbesteding. Onregelmatige uren aan een soepele vakantieplanning bijvoorbeeld. Zo werd de kijker meteen in het verhaal getrokken. Dankzij het concept van storytelling nemen we de kijker echt mee in het verhaal. Door te werken met diverse verhaallijnen en verschillende stemacteurs slaagden we erin om een zeer breed publiek aan te spreken. Bijkomend voordeel was dat we op die manier ook makkelijk andere taalversies konden maken.
Samen met OMCollective werd een digitale campagne opgezet om mogelijke kandidaten te bereiken via social media. Die konden perfect worden ‘getarget’ dankzij de resultaten van de enquête. Er werd ook een website uitgebouwd die de beoogde sollicitanten moest informeren over alle aspecten van de job. AV-image organiseerde een photoshoot met enkele modellen zodat we de website konden voorzien van aantrekkelijke job- en teamfoto’s.
De campagne was een gigantisch succes! We hoopten op 150 tot 200 reacties, het zijn er meer dan 1200 geworden.” Dat zijn de lovende woorden van Wouter Keuleers, sectorconsultant voor industriële reiniging.
We hoopten op 150 tot 200 reacties, het zijn er meer dan 1200 geworden"
Een straf resultaat op amper drie maanden tijd! Maar niet enkel het aantal reacties spreekt voor zich. De job heeft ook een ander imago gekregen. Toegegeven, de job is zwaar, vuil en soms gevaarlijk, maar de werkomgeving, het team en de unieke voordelen maken het toch een aantrekkelijk beroep.